Etätyö, katoava aika ja oman osaamisen myyminen

Ihmisen kallein omaisuus on aika. Se kuluu koko ajan, ja sitä ei tule mistään takaisin vaikka mitä olisit valmis maksamaan. Tästä syystä ihmiset miettivät tarkkaan mihin aikaansa kuluttavat. Ainakin työajan ulkopuolella.

Töissä monella ei tunnukaan olevan niin nuukaa että mihin ne tunnit kuluvat, kunhan kuluvat. Tämä ajattelu tulee muuttumaan, ja on jo toki monella alalla muuttunutkin. Nykypäivän ja tulevaisuuden osaaja myy omaa aikaansa työnantajalleen, tarjoten samalla omaa uniikkia osaamistaan ja kokemustaan työnantajan käyttöön.

Onkin absurdia, että moni menestynyt ihminen on tuhlannut kaiken aikansa ja mahdollisesti menettänyt mittaamattoman arvokkaita hetkiä perheen ja ystävien parissa, hankkiakseen paljon varallisuutta. Sitten myöhemmin (kun perhe, ystävät, terveys ja paljon sitä kallista aikaa ovat jo hävinneet) samainen henkilö käyttää varallisuuttaan ostaakseen aikaa takaisin itselleen erilaisin luksuslomin, terveyspalveluin tai vaikka palkkaamalla assistentteja hoitamaan osan töistään.

Olen tehnyt etätyötä yli kuusi vuotta yhdysvaltalaisen teknologiayhtiön globaalissa digimarkkinointitiimissä. Kollegani ovat eri maissa, maanosissa ja aikavyöhykkeillä. Meitä yhdistää yhteiset tavoitteet sekä nykyaikainen teknologia. Jokaisella meistä on yhdessä ja erikseen asetetut tavoitteet, sekä kirkas kuva siitä, mitä juuri minulta odotetaan. Lisäksi tiedän myös mitä kollegani tekevät ja mitä minä voin odottaa heiltä.

Tästä syystä laadukkaasti organisoituna etätyön tekeminen ei vaadi erityisesti itsekuria tai itsensä johtamista. Siis sen enempää kuin mikään muukaan asiantuntijatyö.

Digimarkkinoinnissa useat toimet ovat mitattavia ja jopa perustuvat mitattavuuteen. Lisäksi tehtävät ovat projekti- tai prosessiluonteisia, jolloin oman osansa tekemättä jättäminen näkyy heti linjassa seuraavana olevalle myöhästyneenä toimituksena tai tekemättömänä työnä. Se, että mennään toimistolle esittämään kiireistä ei kuulu etätyöhön. Jos et tee sovittuja hommia, et ole olemassa. Milloin, miten ja missä hommat teet ei ole relevanttia.

Tästä syystä etätyöläinen on kuin yrittäjä – hänellä on selkeä kuva omasta toimenkuvastaan ja siitä mitä häneltä odotetaan. Hän huolehtii itse, että hommat tulevat hoidetuksi ja että laatu on niin hyvää, ettei kollegoilla tai pomolla ole nokan koputtamista.

Hän organisoi kalliin aikansa niin, että työt tulevat tehdyksi, mutta kyllä päivän aikana ehtii hyvin hakea lapsen koulusta ja poiketa hänen kanssaan vaikka kahvilaan, jos fiilis on sellainen ja se tuntuu hyvältä ajatukselta siinä hetkessä.

Etätyöläinen myy aikaansa asiakkaalleen eli työnantajalleen, ja ehtii siinä samassa käyttää tätä kallista ja katoavaa resurssia fiksusti ja joustavasti niin että työ tukee arkea ja myös toisin päin.

-Antti Lehto

Global Digital Marketing Professional,
Linkedin: Antti Lehto